Direktlänk till inlägg 22 augusti 2009

Jäkligt jobbig första vecka...

Av Maria & Leo - 22 augusti 2009 00:13

MARIA

Allt är nytt. Allt är främmande. Nya vägar och nya rutiner. Allt det praktiska har väl löst sig. Nu ska jag bara hinna ikapp och inse vad det är jag givit mig in på.

Skriva ner mina förväntningar. Personliga och på kursen.

Tisdagen var gemensamma övningar för hela skolan med avslutande festmåltid. Det var rundvandring på skolan och jag tror ju att jag orkar hålla samma takt som andra, men inte så jag bröt ju ihop en smula, men det löste sig ju såklart.

Borden var dukade i olika teman under middagen sen fick vi en gruppövning att konstruera en sång, rap eller dikt innehållande orden från alla teman, Kul. Och jag hade tvättstugan efter festmiddagen...

Onsdagen var jag med Leo hela dagen i hans nya skola. Som jag misstänkte hade jag inte behövt vara kvar, men han visste att jag fanns där iaf.

Eftersom 7:50 bussen går ända fram till skolan så köpte vi ett busskort till Leo så han kommer få åka buss själv på mornarna. Efter lite olika testställen kom vi fram till att busskortet skall sitta på ryggsäcken på framsidan så slipper han ta av sig ryggsäcken och kan visa det lätt och framförallt kommer han alltid ha med sig det och vet var han har det!

Torsdagen hade vi föreläsning om "Din inre kompass" Intressant vinkling att se sin förändring som ett orienteringspass. Vägen mellan Sträcka A och B fågelvägen ser ju enkel, rak och kort ut. Men hur ser det ut i verkligheten?

Oväntade hinder och nivåskillnader av alla de slag. Eftermiddagen gruppövningar utomhus. Deltog i 3 stationer av 5. Alltid nåt...

Hämtade Leo med 16:20 bussen upp, blev irriterad då fritids gått till stängningsstället tidigare! Men vi han ändå med 16:55 bussen tillbaka. Ibland är jag snabbare än vad jag tror...det kändes skönt nu vet jag hur morgon och eftermiddag kommer se ut. Missar vi 16:55 bussen så går det en 17:35, inte så lång väntan. Och kökspersonalen har lovat att lägga undan mat om vi inte dyker upp innan 17:15. Så nu har jag den rutinen spikad.

Nu ska jag bara ta reda på vilken tur på eftermiddagen som går förbi skolan så kan han åka hem själv ibland.

Efter allt detta konstaterats så började veckan kännas lite lättare än i början.

Nästa vecka kan jag fokusera mer på mitt tror jag...


Jag tänker inte stressa det här. Sådetså...


Idag hade vi föreläsning om "Teckenspråk som kommunikation" med en Tangokung som föreläsare. Vad händer då i folkhögskolans värld? Jo, då får man lära sig Teckenspråk och Tango! Jag gillar folkhögskola får jag lov att säga... :-D


Fick skjuts till skolan för att hämta Leo och erbjudande om skjuts tillbaka men tackade nej! Hade ju lovat Leo att äntligen få besöka leksaksaffären som han suktat efter sen i maj. Först tog vi en vända in i pappersbutiken, som är en sån där liten prylbod med bra och ha saker, dvs man inser det när man ser dom där... Jag köpte mig en planeringskalender, posterkarta över Älmsta bla. Sen passerade vi videobutiken som nog varit en mack förut. Såg ut som om mackföretaget dragit därifrån men lämnat lite av inredningen kvar. Typ. Leo fick en glass, men inte jag (HURRA) köpte dock en cola till kvällen...

Så framme vid leksaksaffären, och där var det kraftig rabatt. 10% på allt och 50% på sommar/ute grejjor, så jag handlade en hel kasse för bara 170:-

Så nu kan vi spela volleyboll, innebandy, pingis och jonglera!

När vi kom hem hade några klasskamrater handlat lite så vi kunde ha Tacomiddag tillsammans. Vi höll till i lillköket som är en separat byggnad i äldre stil. Mysigt. Och jag glömde ta bilder. Måste bättra mig på det...


Kvällen tillbringade vi trötta själva. Jag sta snart gå och lägga mig i sängen som idag blivit försedd med en sockel istället för ben, så nu kommer jag ÄNTLIGEN kunna sova lite mer avslappnat!

Imorgon får vi besök av bror med familj!


Vilka blir nästa? :-)

 
 
Ingen bild

Mamma Muu

23 augusti 2009 20:17

Vad fint det ser ut! Och vad bra de verkar där. Och vad bra DU är! Ingrodda vanor kräver uthållighet och stöd vettu. Men de går att grodda om. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria & Leo - 26 juni 2010 10:17


... men följ gärna med till http://nustundarnyatider.bloggplatsen.se   Nu har vi varit hemma i snart 3 veckor och livet börjar sakta ta form igen. En del nya vanor sitter, en del gamla hjulspår är så djupa att jag halkat in i dem igen. Fast även ...

Av Maria & Leo - 8 juni 2010 15:05

Sitter vid datorn i klassrummet. Har nu städat färdigt och väntar på att Leo ska komma hem och att syster yster ska komma. Vi packar bilen med det sista går på avslutning i Väddö kyrka och sen är det bye bye Väddö och Heeeeellooo Blackan! Det här ä...

Av Maria & Leo - 5 juni 2010 23:26

Nu tror jag alla elever har lämnat skolan. Det är tomt på parkeringen och dom enda jag sett är golfare som övernattar...Nu har jag packat allt utom badrummet och mattan ska ut och skakas innan hoprullning, sen är livet här förpassat till kartonger. V...

Av Maria & Leo - 4 juni 2010 19:28

För mig är äventyret över nu. Dagen med datumet som hägrat där framme nånstans långt i framtiden är snart över. Som jag har gråtit idag, som jag har skrattat.Vilken resa det blev. Vilken sjuhelvetes jävla resa det blev. Och nu är det slut. Nu är det ...

Av Maria & Leo - 3 juni 2010 23:15

Nu stundar nya tider.   Nu stundar nya tider ett liv på egen hand. Från tryggheten på Väddö, i världen utanför. Vad ska jag göra nu då? Är frågan som nu ställs. Ingen mat serveras jag måste fixa själv….   Åh herre gud hur gör j...

Ovido - Quiz & Flashcards