Direktlänk till inlägg 21 maj 2010

Solsken och moln..

Av Maria & Leo - 21 maj 2010 23:41

Intressant dag på livsåskådningslektionen. Hade inte gjort uppgiften så jag svarade på frågor själv och fick iväg mejl till personen jag ville intervjuva, fick svar att han gärna ställer upp på telefon intervju! Så nu ska jag intervjua Christer Sturmark, ordf i Humanisterna. Spännande! Eftersom jag inte visste om jag skulle få svar så fick jag förslag på att intervjua Leo, så det har jag också gjort! Jag blev klart imponerad över hans svar på rätt stora djupa frågor! Han är klok som en bok min lilla son...

Jag satt leendes och njöt av kvällen utomhus efter just avslutad frågestund med prinsen då en man med hund passerar förbi. Han dröjjer sig kvar och hunden kommer fram till mig, jag hälsar på hunden och får då frågan:
Varför har du inte hund? Då skulle du inte behöva vara så väldigt överviktig, då promenerar man, och promenerar man...
Vid det här laget har leendet frusit till is och klumpen bildats i magen och orden nejnejnejnej orkar inte, ringer i öronen..
Sen kommer det mera...
Jag måste få fråga, hur kan det komma sig att man är så fruktansvärt överviktig?
Jag svarar inte och försöker titta bort. Måste jag förklara mig? Måste jag ständigt och jämt ursäkta mig för att jag finns till? Först tänker jag bli klämkäck där och säga ja men nu går jag ju här på Väddö och håller på att gå ner i vikt. Men nej. Det är inte jag. Det är inget jag står för. "Du" som främling ska fullständigt skita i VARFÖR jag är överviktig när du träffar mig för första gången. Det har "Du" fan inte med att göra! Han fortsatte väl prata och klumpen i magen blev större, så till slut sa jag iaf:
"Du får ursäkta, men jag tycker det är fel att fråga det du just frågade till en vilt främmande människa."
Han gick till slut och jag började stortjuta och världen rasade samman för en stund igen, trots att det fortfarande var en skön sommarkväll hade jag ingen lust att vara kvar ute, så jag gick in till en undrande Leo som undrade varför mamma bölade. Berättade att jag träffat på en elak gubbe... han skulle ge sig ut och "ge sig på honom", min egen riddare...  


Gubben sa att han var psykolog, men på fejjan har vi redan kommit fram till att han var psykopat! ;-)

Till nåt roligare... här får ni läsa intervjun med min kloka fina son!


Livsåskådningsintervju med Leo Jonasson , 8 år.


Vad tänker du om döden?

Ehm, mellan..

Ja..ok, men vad ÄR döden tror du?
Jo, döden är en person som gör att det händer olyckor och så och att personer dör varenda timme i andra länder.


Är du rädd för döden?
Njaa… litegrann!


Hur tycker du att man ska vara mot andra människor?
Man ska vara snäll. Men om man är riktigt arg så får man säga: Nu är jag riktigt arg! Nu vill jag inte prata mer och nu sticker jag och så ber man personen att säga förlåt.


Föds människan god eller ond?

Det beror på. Om mamman är ond blir sonen ond, och ja om mamman är god får hon ett gott barn!
Om mamman är en ond kvinna som föder en god son, måste den springa ifrån den onda kvinnan när den är ja..halvstor, annars kommer den lära sig onda saker!


Ska man få straffa någon så man dödar den? Kan man ha gjort något så illa?
Om man har stulit typ juveler ska man ha ett straff. Om det är en ond person måste man göra så den dör.


Tycker du att man ska få hjälpa riktigt sjuka människor att dö? När man vet att dom kommer att dö snart ändå?

Du menar att man gör som med smulan? (Vår katt som vi avlivat..)

Ja, just..ungefär så..
Om den har typ nån svår hjärtsjukdom eller ja hjärtinfarkt, då måste man låta den få dö för då finns det ju inga mediciner.


Tror du på Gud?

Nej, det är en folksaga. Men dom tror att hon finns, men många går till kyrkan då och då och ber och så ,lite då och då…


Ok.. Vad är då Gud som dom tror på?

Jo, Gud är doms låtsas värdefullaste mamma eller pappa.


Varför tror du att man lever?

Jo, för att man…jo bara lever? (och rycker på alarna)


Har du något som du längtar efter?
Jo, att jag längtar efter nya pokémon och att vi lever i pokémonvärlden!

Vad är att vara lycklig för dig?
När du lovar mig nåt stort! Att få göra nåt kul..typ bada.

Vad drömmer du om?
Jaa..att leva i pokémonvärlden! (bestämt!)


Kan man bli lycklig av saker, typ leksaker?

JAA!!!


Om du visste att du skulle dö imorgon, vad skulle du göra då?
Skulle bara säga hej då och jag kommer sakna er…

Vilka är er då?
Ja, typ vänner..du. och så…

Om du skulle bjuda 4 personer på middag vilka skulle du bjuda då?
*blir fundersam*
Det måste ju bli typ när vi är stora… Ehm,brushan Leon, William och Kasper…och…och…

Kanske Elis då? Ska inte han få lära känna dina kompisar?

Hmm.. ja ok då. Han och Ludvig..


Vad skulle ni prata om då?
Hur de har haft det i livet, hur det var när de var ungdomar. Hur de levde här på jorden. Hur deras barn ser ut.. ja alltså om de har några…

Tror du att det finns en själ?
Nej det finns inte. Man kan inte säga det för den är osynlig.
Men man känner den när man känner..”jag kommer sakna dig väldigt mycket..”

Jag läste upp det moraliska dilemmat. Och frågade:
Skulle du låta 1 eller 5 personer dö?

Jag skulle låta 1 person dö. Fast helst vill jag att ingen ska dö och springa in till tågchauffören och skrika: ”Stanna tåget!!”
Och kanske varna folk och säga till nu blir det blod!!



Intervjuare ”Mamma” Maria Eriksson

 
 
Ingen bild

Ewa Olsson

22 maj 2010 16:35

Hej Maria!
Vilken pärla till son du har.Jag blir så rörd när jag läser hans svar för han är ju trots allt väldigt ung,men tankarna finns ju och ofta säger ju ett barn vad dom känner och det är ju skönt.Den mannen med hund skulle jag ha bett att fara till H-vetet för hur kan man vara så ond mot någon annan människa.Men Maria ryck på nacken och visa honom att du är proffsigare och inte låta honom knäcka dig men jag vet hur hårt denna kommentar är.Stå på dig Maria! Det skulle vara roligt att ni kommer och hälsar på hos oss någon gång ev nu i sommar.Kram från oss båda i Järlåsa.

 
Ingen bild

Cilla

23 maj 2010 22:42

Ja det låter verkligen som en idiot, nästan så man tycker synd om karln på något sätt. Han måste ju ha något problem i alla fall. Jag säger också Maria, stå på dig, vi är många som älskar dig! Kram från Cilla

 
Ingen bild

Ylva

24 maj 2010 09:40

När man träffar en människa som man inte känner och som är sådär elak, tänk då på att han kanske inte har alla hästar hemma och att han inte fattade att man INTE får ställa sådana frågor till någon! Det måste ju ha varit något fel på killen!
Mitt tips är glöm och gå vidare!! Han är INTE värd att lägga ner mer energi på.

Du är ju en klippa på alla sätt och skulle situationen inträffa igen så får du bussa Riddare Leo på dom! :)
Kram Ylva

 
Christine

Christine

30 maj 2010 20:33

underbara svar från Leo =)

http://bergius.blogg.se/mnl

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria & Leo - 26 juni 2010 10:17


... men följ gärna med till http://nustundarnyatider.bloggplatsen.se   Nu har vi varit hemma i snart 3 veckor och livet börjar sakta ta form igen. En del nya vanor sitter, en del gamla hjulspår är så djupa att jag halkat in i dem igen. Fast även ...

Av Maria & Leo - 8 juni 2010 15:05

Sitter vid datorn i klassrummet. Har nu städat färdigt och väntar på att Leo ska komma hem och att syster yster ska komma. Vi packar bilen med det sista går på avslutning i Väddö kyrka och sen är det bye bye Väddö och Heeeeellooo Blackan! Det här ä...

Av Maria & Leo - 5 juni 2010 23:26

Nu tror jag alla elever har lämnat skolan. Det är tomt på parkeringen och dom enda jag sett är golfare som övernattar...Nu har jag packat allt utom badrummet och mattan ska ut och skakas innan hoprullning, sen är livet här förpassat till kartonger. V...

Av Maria & Leo - 4 juni 2010 19:28

För mig är äventyret över nu. Dagen med datumet som hägrat där framme nånstans långt i framtiden är snart över. Som jag har gråtit idag, som jag har skrattat.Vilken resa det blev. Vilken sjuhelvetes jävla resa det blev. Och nu är det slut. Nu är det ...

Av Maria & Leo - 3 juni 2010 23:15

Nu stundar nya tider.   Nu stundar nya tider ett liv på egen hand. Från tryggheten på Väddö, i världen utanför. Vad ska jag göra nu då? Är frågan som nu ställs. Ingen mat serveras jag måste fixa själv….   Åh herre gud hur gör j...

Ovido - Quiz & Flashcards