Direktlänk till inlägg 3 maj 2010

Valborg i stillhetens tecken och äventyr i skogen...

Av Maria & Leo - 3 maj 2010 18:22

Efter förra helgen så var lugnet som förflöt den här helgen mycket välkommet! Blev tyvärr ingen brasa för det är fortfarande för långt att gå dit, sen var det mulet och det kom ju tom en regnskvätt. Vi åt dock middag tillsammans med Jejjan och Charlotte; Klassiskt fredagsmys med tacos blev det och sen myste vi vidare på rummet och kollade TV Leo och jag. Behagligt...


Lördagen blev en mycket rolig dag för Leo då han först hade sin kompis Elis här på besök ("...vi är inte klasskompisar mamma, vi är RIKTIGA kompisar!!" :-D) dom spelade wii och så fick dom varmkorv med bröd till lunch, medans jag kunde vara i tvättstugan ifred utan uttråkad son som sällskap! Sen hämtades killarna av Elis mamma och så var dom ett par timmar hemma där, så jag kunde fortsätta roa mig i tvättstugan och dessutom få till en hyfsad storstädning! Dammade sängar och rentvättade sängkläder; Täcken, kuddar OCH lakan! Vi sov verkligen gott den kvällen, renbäddat är verkligen vardagsly+!! Till middag blev det egengjorda hamburgare, för dom hade såna där goda hamburgerbröd från ma+.


Söndagen hände inte mycket alls, en riktig slappardag. Gjorde dock ordentlig middag. Kycklingklubbor som jag marinerade själv och stekte i ugn och klyftpotatis i ugn. Till det sallad och gräddfilssås.


Så jag har faktiskt lagat mat 3 av helgens tre dagar då mitt mål är 1 av 3 dagar. Inte så pjåkigt...


Motionen blev det sådär med, ja ett par turer fram och tillbaka till tvättstugan och ett hyfsat intensivt städpass är ju inte att förakta...


Fast motion lär jag ju få den här veckan!


Det började idag med ett besök i skogen! Har ju inte kunnat med upp till vindskyddet förut, men nu känner jag mig ju mycket stabilare och kan hantera att gå i lite mer "kuperad" terräng! Det hade ordnats fram en jeep så jag kunde få åka bil nästan ända fram, men behövde gå en kort sträcka på skogsstig och så en kort sträcka som var rejält brant! Som tur är kan man välja alternativa vägar vid de mest branta partierna, så det gick hyfsat bra! Hade oroat mig en del, men inte alls så mycket som jag trodde att jag SKULLE ha oroat mig. Glömde stavarna hemma som jag hade tänkt ta med mig och dom hade behövts! Men vad gör man när man befinner sig i skogen? Jo man scannar av marken och hittar såklart en lämplig vandringsstav! Den var ett ypperligt stöd.


På plats i skogen skulle mina klasskamrater och Leo (som var med pga av studiedag i skolan..) ut på ett litet äventyr, ett stressäventyr. Dom blev uppdelade i två lag och skulle hämta information vid fyra stationer var. Men påvägen kunde de stöta på diverse hinder iform av en terrorist, strålningsbomber, larmbommar och rörelsekameror. Genom att utföra diverse gruppövningar vid dessa hinder kunda man undfly dessa störande moment!


Leo var som sagt med och jag hade väl tänkt att han skulle hålla mig sällskap vid lägerelden, men han fick vara med på själva äventyret, och jag tror han uppskattade det mycket. Han kom ju själv med förslaget:

"Eftersom min mamma inte kan vara med och gå runt, så kan ju jag ja, liksom ersätta henne, ta hennes plats..."

Min prins och min riddare...<3


Han var med i "Team Blå" och det var dom som kom först tillbaka till "lägret" och det andra laget dröjde, så han fick följa med vår Lärare Peter på "spaningsuppdrag" för att rädda det andra laget. Det märktes att han var med i spelet fortfarande, för när de närmade sig en "strålningsbomb" så frågade han allvarligt Peter:

"Är dom där bomberna aktiverade fortfarande?" När peter lugnt hade tänkt att passera förbi bara... han fick snabbt finna sig och göra den skyddande aktiviteten... ;-)


Även denna vecka har börjat bra och imorrn ska jag försöka ta mig i simbassängen för första gången... eller ja... I lär jag väl komma rätt enkelt... det är ju UR som är orosmomentet...men tror min benstyrka tilltagit nog att det ska gå...


Vi får väl se....


En dag i skogen, Leo med sina lagkamrater i Team Blå...


 


Visst, det kan ju vara vackert i skogen också... 


 


 ...men njae...jag är skeptisk... ;-)


  









 
 
Ingen bild

Ewa Olsson

3 maj 2010 19:51

Hej Maria! Jätte kul att se att ni har så roligt och att du kan följa med ut i skogen DEt är verkligen dig väl unt.Hoppas att vi kan ses innan ni åker hem från Väddö,det vore ju jätteroligt att träffa den nya Maria.Jag hoppas att du inte blir sur när jag kallar dig ^nya Maria^Kram från Ewa och Ingvar.

 
Mamma Muu

Mamma Muu

3 maj 2010 20:49

Du radar verkligen upp segrarna! Go Maria!

http://loke.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria & Leo - 26 juni 2010 10:17


... men följ gärna med till http://nustundarnyatider.bloggplatsen.se   Nu har vi varit hemma i snart 3 veckor och livet börjar sakta ta form igen. En del nya vanor sitter, en del gamla hjulspår är så djupa att jag halkat in i dem igen. Fast även ...

Av Maria & Leo - 8 juni 2010 15:05

Sitter vid datorn i klassrummet. Har nu städat färdigt och väntar på att Leo ska komma hem och att syster yster ska komma. Vi packar bilen med det sista går på avslutning i Väddö kyrka och sen är det bye bye Väddö och Heeeeellooo Blackan! Det här ä...

Av Maria & Leo - 5 juni 2010 23:26

Nu tror jag alla elever har lämnat skolan. Det är tomt på parkeringen och dom enda jag sett är golfare som övernattar...Nu har jag packat allt utom badrummet och mattan ska ut och skakas innan hoprullning, sen är livet här förpassat till kartonger. V...

Av Maria & Leo - 4 juni 2010 19:28

För mig är äventyret över nu. Dagen med datumet som hägrat där framme nånstans långt i framtiden är snart över. Som jag har gråtit idag, som jag har skrattat.Vilken resa det blev. Vilken sjuhelvetes jävla resa det blev. Och nu är det slut. Nu är det ...

Av Maria & Leo - 3 juni 2010 23:15

Nu stundar nya tider.   Nu stundar nya tider ett liv på egen hand. Från tryggheten på Väddö, i världen utanför. Vad ska jag göra nu då? Är frågan som nu ställs. Ingen mat serveras jag måste fixa själv….   Åh herre gud hur gör j...

Ovido - Quiz & Flashcards