Direktlänk till inlägg 7 oktober 2009

Bra att vara sysselsatt....

Av Maria & Leo - 7 oktober 2009 22:08

I måndags hade vi "smoothie-café" där min grupp hade temat S.M.A.R.T smoothie.

Större andel grönsaker

Mindre tomma kalorier

Andelen ekologiskt ökas

Rätt kött och grönsaker

Transportsnålt


Vi presenterade en smoothie gjord på "närproducerade" produkter, men i sannt kostnadseffektivitetstänkande så hade vi naturligtvis andra billigare produkter i vid själva tillverkningen, för vem f*n har råd att handla rätt?

Vi bjöd på en hallon/blåbär yoghurt sötad med honung och en äpple/kanel /kardemumma yoghurt även den sötad med honung. Äpplevarianten var ett klart vinnande koncept enligt mitt påkommna recept!


    

På eftermiddagen var vi på en fiskeodling på Fogdö, med attans vingliga bryggor så jag höll mig på land...

Vi fick provsmaka paté och en sorts färskost. Så gott!!


  


I Tisdags var det dags för mer studiebesök, kolla in tunnbrödsbakning. Också smarrigt...



  


Sen hälsade vi på hos en äggproducent som berättade lite om hur det gick till. Vi fick inte kolla in i hönshuset. men det var kanske lika bra...


  


Har även sett filmen "We feed the world" som är en dokumentär om just livsmedelsproduktion. Och efter att ha sett den så blir man ju verkligen övertygad om att jordens undergång är nära...

VD'n för Nestlé verkar vara en kul typ. Han presenterade åsikten "rent vatten, en mänsklig rättighet" som en E+TREM åsikt! Det är verkligen en SJUK värld/tidsålder vi lever i....


Keeping buzy is good...

 
 
Ingen bild

Mamma Muu

8 oktober 2009 08:44

Mmmm! Ser fram emot en härlig smoothie-buffé nästa gång vi hälsar på. :) Du kan klura på nån LCHF-variant tills dess!

 
Ingen bild

An1

9 oktober 2009 11:15

Vad mycket ni får se och uppleva!

Har själv använt folkhälsoguidens smartbroschyr i mitt jobb.

Jag är också med på Smoothiefest - det kan vi väl ordna. Äpple brukar väl vara svårt att få till som en bra blandning - låter intressant

Bara ni inte blev magsjuka av kontaminerade frysta hallon som man misstänker var fallet i Alingsås?

Men - lite risker måste man ta för att leva va?


 
Ingen bild

Cilla

9 oktober 2009 19:52

Ja jag vill också vara med smoothiepartyt!!! Tunnbröd lät också himlans smaskens. Kram från Cilla

 
Ingen bild

Cilla

12 oktober 2009 20:03

Hallå!!!! Längtar efter nytt inlägg. Hur mår du? Jag har redan börjat hålla tummen inför torsdagen, visst var det då? Det kommer att gå bra. Stor kram från Cilla

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria & Leo - 26 juni 2010 10:17


... men följ gärna med till http://nustundarnyatider.bloggplatsen.se   Nu har vi varit hemma i snart 3 veckor och livet börjar sakta ta form igen. En del nya vanor sitter, en del gamla hjulspår är så djupa att jag halkat in i dem igen. Fast även ...

Av Maria & Leo - 8 juni 2010 15:05

Sitter vid datorn i klassrummet. Har nu städat färdigt och väntar på att Leo ska komma hem och att syster yster ska komma. Vi packar bilen med det sista går på avslutning i Väddö kyrka och sen är det bye bye Väddö och Heeeeellooo Blackan! Det här ä...

Av Maria & Leo - 5 juni 2010 23:26

Nu tror jag alla elever har lämnat skolan. Det är tomt på parkeringen och dom enda jag sett är golfare som övernattar...Nu har jag packat allt utom badrummet och mattan ska ut och skakas innan hoprullning, sen är livet här förpassat till kartonger. V...

Av Maria & Leo - 4 juni 2010 19:28

För mig är äventyret över nu. Dagen med datumet som hägrat där framme nånstans långt i framtiden är snart över. Som jag har gråtit idag, som jag har skrattat.Vilken resa det blev. Vilken sjuhelvetes jävla resa det blev. Och nu är det slut. Nu är det ...

Av Maria & Leo - 3 juni 2010 23:15

Nu stundar nya tider.   Nu stundar nya tider ett liv på egen hand. Från tryggheten på Väddö, i världen utanför. Vad ska jag göra nu då? Är frågan som nu ställs. Ingen mat serveras jag måste fixa själv….   Åh herre gud hur gör j...

Ovido - Quiz & Flashcards