Direktlänk till inlägg 30 september 2009

Jodå, jag ska opereras....

Av Maria & Leo - 30 september 2009 11:30

Och det snart. Väldans snart. Den 15/10 blir det av för jag blev godkänd vid läkarundersökningen och fick inga stränga förhållningsorder om att äta flytande fram tills dess utan: "gör det om du klarar det för det skadar ju inte."


Om det kändes bra i måndags då?


inte ett jävla dugg kan jag väl påstå, men det är väl säkert för jag är så negativ. Jag ville ju till Ersta för jag ville ifrån mastodontbyggnaden och det fabriksmässigt opersonliga som ändå Huddinge är. Men jag vet att kompetensen är hög och all tänkbar bästa vård FINNS där, så därför är det bra.

Jag var på 5 olika ställen i måndags. Jag hade fått fylla i ett formulär hemma med viktiga uppgifter. 5 gånger fick jag uppge samma information för 5 olika instanser har 5 olika loggningsprocedurer. Är det rimmligt? Fast det är väl säkert kostnadseffektivt, för det har nog nån ekonom räknat ut vid nåt tillfälle.


Jag måste vara vaken när dom intuberar mig. Det känns ju blä. Men jag kan gapa stort och det var visst positivt.

Och jag får komma kvällen innan.

För vilken procedur det skulle varit annars. Duscha på kvällen. Ha rent i sängen. Ha rena kläder. Duscha på morgonen ta rena kläder och vara på plats 07:00.  Jo tjena, det går ju inte att ta sig härifrån vid den tiden. Så det känns skönt...


Idag tog jag ledigt och det kändes som välbehövligt. Försökte med måltidsersättning och det gick väl sådär...

Jag tog en till frukost, men en macka slank ner också... Till lunch serverades soppa så jag tog det och sallad. Och till middag serverades hamburgare och pommes! Jag tog en hamburgare och grönsaker ingen pommes.

Så jag ser det som en lyckad dag för jag har ätit betydligt mindre än normalt! Imorgon försöker jag igen...


Jag ser fram emot smärtan efter op... för det betyder att jag LEVER.

 
 
Ingen bild

Cilla

3 oktober 2009 15:55

Jag tycker du är superduktig Maria!!!! Och jag tänker som du, bra att vara på Hudding där all kompetens finns. Vet du hur länge du blir kvar efter operation? Stor kram från Cilla

 
Ingen bild

Neta

4 oktober 2009 00:39

Lycka till!

 
Ingen bild

Anette

4 oktober 2009 14:27

Bra Maria! Smärtan betyder att du lever!!! Nu ska du fokusera på det positiva och inget annat finns, OK! Leo-pojken behöver känna att du är säker på att allt kommer att gå bra, han oxå!

 
Anette

Anette

5 oktober 2009 08:10

Förstår att det är många tankar som snurrar i huvet.
Jättestort lycka till!! Du är så himla bra!!

http://levermittliv.wordpress.com

 
Ingen bild

An1

7 oktober 2009 11:04

Hur länge ligger du kvar på Huddinge? Man kanske åker hem rätt snart? Kan man komma och hälsa på?

Det är väl superbra att du prövar att minska måltider och smakar på måltidsersättning och andra alternativ som en förberedelse. Men jag kan gott förstå om det inte känns jätteupplyftande. Själv är jag också rätt bra på att stoppa i mig fy-fy saker. Tur att man har sitt rörelsebehov...

Du får tänka på något positivt framåt i tiden. Jag ser framför mig när du cyklar till Kaanan med Leo och svingar minigolfklubban med lätthet - vi kan tävla - jag och Felix mot dig och Leo - eller vad vet jag vad du tycker är positivt (kanske fel exempel?)

Vi hoppar från hopptornet - inga problem och vi tar en tur med kanoten

...nu kanske jag skrämt dig så du inte vill operara längre ;-) Du tänker kanske - "Hur ska jag kunna säga nej till alla galna förslag?"

Bra att du kan "skriva av dig" och får ur dig en del ilska? ångest? frustration? med din vanliga bitande sarkasm (som jag uppskattar så in i bängen). Men glöm inte det positiva.

Du är så stark och bra Maria, och du säger vad du tycker. Fortsätt med det på Huddinge så kommer allt gå bra!

Kräv också att få se planering för eftervård. Det kommer bli superviktigt. Hur tar Leo saken? Finns strategier för honom om han skulle bli orolig eller liknande? Förlåt om jag undrar såhär - du har säkert koll på allting men jag är kanske mer än lovligt miljöskadad. (eller bara skadad?)

Hoppas du hinner njuta av hösten också!

Kram Annette



 
Ingen bild

Maria

7 oktober 2009 19:00

An1: Jag har inte sett röken av eftervård, men jag ska ta tag i saken imorgon och försöka ringa runt. Jag har inte klarat av att tänka efter-op eftersom jag bara tänkt; Tänk om jag inte vaknar? Har nu samtalat med bra kurator om det och funnit en strategi kring det.

Angående Leo så kommer Malin att bo här med honom då jag ligger inlagd, och idag har han få se operationsärren på en klasskamrat som gjort en liknande op med titthål, och det är ju vad man siktar på att göra med mig också, så det ser ju inte allt läskigt ut.

Jag har långt ifrån koll på allting, men ska försöka skaffa mig det.
Jag tänker positivt också (kan det emellanåt) och Leo och jag har länge planerat för hur det blir när mamma kan sitta på gräset och ha picnic.
Cykla till Kaanan ser jag framemot... Kanotturen är jag mer skeptisk till HUR vältränad jag än blir... men vem vet... man dras väl med av Hälsopedagogerna här på skolan innan året är slut; Dom är ju paddeltokiga... ;-)

Kan nån förklara för mig varför alla mina vänner verkar heta Anette? Två nya har jag dessutom fått här på skolan!! :-D
Sluta för all del inte att kommentera bara!!

Kramar

 
Ingen bild

Anette

8 oktober 2009 13:48

Därför att Anette är världens finaste namn eller??!!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria & Leo - 26 juni 2010 10:17


... men följ gärna med till http://nustundarnyatider.bloggplatsen.se   Nu har vi varit hemma i snart 3 veckor och livet börjar sakta ta form igen. En del nya vanor sitter, en del gamla hjulspår är så djupa att jag halkat in i dem igen. Fast även ...

Av Maria & Leo - 8 juni 2010 15:05

Sitter vid datorn i klassrummet. Har nu städat färdigt och väntar på att Leo ska komma hem och att syster yster ska komma. Vi packar bilen med det sista går på avslutning i Väddö kyrka och sen är det bye bye Väddö och Heeeeellooo Blackan! Det här ä...

Av Maria & Leo - 5 juni 2010 23:26

Nu tror jag alla elever har lämnat skolan. Det är tomt på parkeringen och dom enda jag sett är golfare som övernattar...Nu har jag packat allt utom badrummet och mattan ska ut och skakas innan hoprullning, sen är livet här förpassat till kartonger. V...

Av Maria & Leo - 4 juni 2010 19:28

För mig är äventyret över nu. Dagen med datumet som hägrat där framme nånstans långt i framtiden är snart över. Som jag har gråtit idag, som jag har skrattat.Vilken resa det blev. Vilken sjuhelvetes jävla resa det blev. Och nu är det slut. Nu är det ...

Av Maria & Leo - 3 juni 2010 23:15

Nu stundar nya tider.   Nu stundar nya tider ett liv på egen hand. Från tryggheten på Väddö, i världen utanför. Vad ska jag göra nu då? Är frågan som nu ställs. Ingen mat serveras jag måste fixa själv….   Åh herre gud hur gör j...

Ovido - Quiz & Flashcards