Alla inlägg den 30 mars 2010

Av Maria & Leo - 30 mars 2010 13:32

Igår hade vi matlaboration på schemat. Jag valde att testa lite för mig "nya" tillbehör, dvs sånt där som finns att köpa men som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med det. Här fick jag då tillfälle att testa allihop vid ett tillfälle. Mycket bra ju!

Leo kom lagom till det var klart så han fick vara med på ett hörn också. Det var förresten han som kom med idén att vi skulle betygsätta det hela!


I "salladen" hade jag:
Tomater
Rödlök
Oliver
Färsk basilika
Röd paprika
Pinjenötter
Mozarella
Parmesan
Olivolja
Citron/Lime saft
Salt/Peppar

Vi har olika smak Leo och jag, han föredrog naturellt medans jag som sallad.
En kul, utmamande uppgift!


På klassens blogg kan ni läsa vad andra gjorde:

http://livsstilskursen.blogg.se


 

Quinoa

Bulgur

Matvete

Couscous

Naturell

(Buljong
tärning)

Luktade inte så gott, smakade bättre .
Tog längst tid att koka av alla som provades; 20 min.

Är ett frö som inte kan odlas i Sverige, måste importeras.

Kommer inte ingå i mitt skafferi.
Maria 2 av 5
Leo 1 av 5

Luktade konstigt, men godare än quinoa. Lätt att tillaga.

Smakade hyfsat bra naturellt., men inte tillräckligt för att byta ut mot ris/pasta utan kryddning.



Maria 3 av 5
Leo 3 av 5

Samma med lukten, men smakade ganska gott naturellt, men som bulgur, inte tillräckligt för att byta ut.





 

 

Maria 3av5
Leo 3av5

Smakar inte så mycket alls, men en väldigt torr känsla, mjöligt.

Tyckte inte det var gott. Leo gillar det dock. Kan tänka mig byta ut men ha lite lök och olja i åtminstone



Maria 2 av5
Leo 4 av5

Sallad

Blev faktiskt gott som sallad. Jag hade valt bra tillsatser.

Ingenting jag kommer ha mitt skafferi, inte tillräckligt gott.





Maria 3av5
Leo 1av5

Det här blev riktigt gott! Kan definitivt tänka mig att ha Bulgur hemma och göra typ sallad på den. Bulgur kommer att få finnas i mitt skafferi.



 

Maria 4 av5

Leo 0 av5

Den här smaken blev också godkänd, riktigt gott ihop. Bra konsistens och tuggmotstånd.

Matvete kommer jag nog också försöka använda som salladsbas istf pasta.

Maria 4 av5
Leo 2 av5

Nä, blev inte ens gott med tillsatserna bara ok. Gillar inte konsistensen.

Men detta är Leos favorit och väldigt lätt att göra så kommer nog ha hemma ändå.


Maria 2av5
Leo 3av5


    

Ovido - Quiz & Flashcards